Sluttvurderinger

Steinerskolene i Norge er godkjent karakterfrie, men for at eleven skal kunne konkurrere på lik linje med elever fra offentlig grunnskole ved søknad til videregående er det viktig at sluttvurderingsarbeidet er satt i system. Vi følger anbefalinger fra Steinerskoleforbundet, med noen lokale tilpassinger. Her følger en oversikt over prosessen og det som ligger bak.

Omtrentlig tidsplan

 Vi følger denne planen når vi setter opp tidsfrister for vurderingsprosessen. De aktuelle datoene for inneværende skoleår vil sendes ut til foresatte i et eget brev på Vigilo.

 

Dato/tid
Aktivitet
Januar
Underveisvurdering
Slutten av mai
Utdeling av midlertidig vitnemål, 10 dagers frist for å melde behov for korreksjonssamtale
Tidlig, juni
Frist for å melde behov for korreksjonssamtale
Slutten av juni
Utdeling av endelig vitnemål
Medio juli
Elevene får tilbud om skoleplass

 

Skriftlig sluttvurdering i alle fag

Vurderingene eleven får i hvert enkelt fag skal vise elevens sluttkompetanse i faget og alltid avsluttes med en konklusjon som angir et presist kompetansenivå, her benytter vi følgende formuleringer:

 

• Særdeles god kompetanse i faget (tilsvarer karakter 6)
• Meget god kompetanse i faget (tilsvarer 5)
• God kompetanse i faget (4)
• Nokså god kompetanse i faget (3)
• Lav kompetanse i faget (2)
• Svært lav kompetanse i faget (1)
• Ikke vurderingsgrunnlag i faget (IV – ikke vurderingsgrunnlag)

 

I tillegg, vil det, i de skriftlige vurderingene, være mulig å gi en gradert vurdering. Om vi tar utgangspunkt i en vurdering som ligger et sted mellom det som vil tilsvare karakteren 3 og 4 vil vi sette inn følgende verdier i regnearket hor vi beregner snittkarakterer og identifiserer eventuelle vippekarakterer:

  • «I overkant av» – Vil si 3,25
  • «Mellom» – Vil si 3,5
  • «I underkant av» – Vil si 3,75

 

Ved vurderingen i orden og i atferd benytter vi følgende formuleringer:

 

• God. (Vanlig god orden og vanlig god atferd).
• Nokså god. (Klare avvik fra vanlig orden og fra vanlig atferd).
• Lite god. (Store avvik fra vanlig orden og fra vanlig atferd).

 

Korreksjonssamtale

Etter at eleven har mottatt midlertidig vitnemål, er det 10 dagers frist til å melde ifra om de ønsker en korreksjonssamtale angående den skriftlige vurderingen. Her kan man få en mer detaljert begrunnelse eller få utfyllende detaljer. Leder for ungdomstrinnet gjennomfører denne prosessen sammen med faglærer og fastsetter det endelige resultatet.  Korreksjon eller fastholdelse av vurderingen gis eleven skriftlig fra skolen. Et eventuelt ønske om en slik korreksjonssamtale sendes skriftlig til leder ungdomstrinn, gjerne på e-post.

Flere detaljer om klagebehandling finner dere her: Klagebehandling, fra forbundet

 

Konvertering til karakterer

Steinerskolen på Hedemarken har en avtale med inntakskontoret i fylket om å sende over tallkarakterer. Denne konverteringen tar utgangspunkt i de skriftlige vurderingene og det settes da karakter i 13 ulike fag. Noen av karakterene er basert på vurdering i flere fag. Vi følger anbefalingen fra forbudet om hvilke fag som slås sammen. Nytt fra 2025 er at vi nå har lagt kunsthistorien inn sammen med håndverksfagene, samt musikk sammen med eurytmi. Flere detaljer i dokumentet fra Steinerskoleforundet her: SAMMENSLÅING-AV-FAG_26.mai2021

Vekting av sammenslåtte fag

Der hvor det er flere sluttvurderinger som teller inn under en karakter, vil vi vekte de ulike fagene og vurderingene ulikt, basert på omfanget av undervisningen.

 

Fagkode Fagnavn, innhold Vekting Kommentar
KHV0010 Kunst og håndverk

– Tegning

– Maling

– Keramikk

– Trykk

– Tresløyd

– Smie

– Kunsthistorie

– 100%

– 9%

– 10%

– 10%

– 15%

– 33%

– 6%

– 16%

MUS0010 Eurytmi og Musikk

– Eurytmi

– Musikk

– 100%

– 66%

– 33%

NAT0010 Naturfag

– Kjemi

– Fysikk

– Geologi

– Biologi

– 100%

– 25%

– 25%

– 25%

– 25%

SAF0010 Samfunnskunnskap

– Historie og Samfunnsfag

 

 

– 100%

– 100%

 

 

 

 

I år har samfunnsfag vært et tverrfaglig emne, og vi vil se på enkelte elementer fra engelsk, religion og norsk for å gi et bredere vurderingsgrunnlag.

 

Ta kontakt ved spørsmål

Som alltid er det selvsagt bare å ta kontakt med trinnleder, Audun eller kontaktlærer ved uklarheter eller spørsmål som måtte dukke opp.